ΓΠ - Πληροφοριακά Συστήματα (2Θ) 2024-2026
Γ' ΤΑΞΗ - ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
MOODLE
>> Διαγώνισμα Α' τετραμήνου Πέμπτη 8-1-2025
>> Από 6-10-2025: Προετοιμασία Διαγωνίσματος Α΄ Τετραμήνου 2025-2026 στο MOODLE
@ ΒΙΒΛΙΟ ΥΛΗ: Παράγραφος 1.5 και κεφάλαια 2 έως και 8 (Φ.Ε.Κ. σελ. 100)
@ YouTube Playlist από τον χρήστη Spyros Georgios ZygourisYouTube Playlist από τον χρήστη Spyros Georgios Zygouris
ΓΠ – Π.Σ. TEST Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΓΠ – Π.Σ. TEST Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Η Μαρία διευθύνει μια μικρή εταιρία Πληροφορικής στην Κατερίνη.
Απασχολεί 10 υπαλλήλους που ασχολούνται με μία εφαρμογή η οποία επιτρέπει σε γαλακτοκομικές επιχειρήσεις να διαχειρίζονται την παραγωγή τους, αλλά και να παρακολουθούν τα έσοδα και τα έξοδά τους.
Το πελατολόγιο της εταιρίας αποτελείται μόνο από μικρές γαλακτοκομικές μονάδες στην περιοχή της Κατερίνης, οι οποίες είναι πολύ ευχαριστημένες από τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Ο λόγος είναι ότι ξεχωρίζει από τις ανταγωνιστικές γιατί είναι απλή και εύκολη στη χρήση ενώ είναι ειδικά φτιαγμένη για φάρμες, σαν τις δικές τους. Διαφέρει έτσι από άλλες εφαρμογές, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για μεγαλύτερες μονάδες και θα πρέπει να τροποποιηθούν προκειμένου να χρησιμοποιηθούν.
Η Μαρία πληρώνει τους υπαλλήλους της με μεγαλύτερο μισθό από ότι ορίζει η νομοθεσία καθώς και με ένα ποσοστό από τα ετήσια κέρδη της εταιρίας. Έτσι οι υπάλληλοι είναι ευχαριστημένοι και έχουν μια καλή συνεργασία με τη Μαρία.
Λόγω του πολέμου, της οικονομικής κρίσης και της ευλογιάς των προβάτων οι δουλειές στις φάρμες δεν πάνε καλά και τα κέρδη μειώνονται χρόνο με τον χρόνο. Επιπλέον οι φάρμες δεν είναι εξοικιωμένες με την Τεχνητή Νοημοσύνη την οποία δεν αξιοποιούν. Η Μαρία φοβάται ότι η αποκλειστική της ενασχόληση με τον γαλακτοκομικό τομέα μόνο στην περιοχή της Κατερίνης μπορεί να της δημιουργήσει προβλήματα, ειδικά αν οι πιο μεγάλοι ανταγωνιστές της ρίξουν τις τιμές τους.
Η εφαρμογή της εταιρίας της Μαρίας έχει τραβήξει την προσοχή της Κατερίνας η οποία είναι διευθυντικό στέλεχος σε μια μεγάλη εταιρία πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη η οποία ασχολείται και με το ΑΙ (Τεχνητή Νοημοσύνη). Η εταιρία της Κατερίνας ασχολείται και αυτή με λογισμικό, το οποίο όμως απευθύνεται σε εταιρίες που θέλουν εύκολα και γρήγορα να φτιάξουν ηλεκτρονικά καταστήματα.
Έτσι η Κατερίνα, αποφασίζει να προτείνει στη Μαρία να αγοράσει την επιχείρησή της. Η Μαρία και οι υπάλληλοι της θα πρέπει να μετακομίσουν στην Θεσσαλονίκη. Θα εξακολουθήσουν να εργάζονται στην εφαρμογή για τις γαλακτοκομικές μονάδες, την οποία όμως θα πρέπει να προσαρμόσουν ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλους τους τομείς της παραγωγής και όχι μόνο στις γαλακτοκομικές μονάδες.
Η Κατερίνα προσφέρει πολλά χρήματα. Η Μαρία θέτει το δίλημμα στους εργαζομένους της εταιρίας της.
Να βοηθήσετε την Μαρία και τους υπαλλήλους της να λάβουν την τελική τους απόφαση χρησιμοποιώντας την ανάλυση SWOT.
Στον παρακάτω πίνακα να επιλέξετε το στοιχείο της SWOT ανάλυσης που αντιστοιχεί σε κάθε περίπτωση: Strength, Weakness, Opportunity, Threat.
1. …………………. Σταθεροί και ευχαριστημένοι οι πελάτες της Μαρίας.
2. …………………. Τα κέρδη της εταιρείας της Μαρίας είναι μειωμένα τα τελευταία χρόνια.
3. …………………. Οι εξαγορές εταιρειών είναι δημοφιλείς σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες για τις μικρές επιχειρήσεις.
4. …………………. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας στον κτηνοτροφικό τομέα ευνοεί τις επιχειρήσεις πληροφορικής που μπορούν να επεκτείνουν την υποστήριξη των κτηνοτρόφων και γαλακτοπαραγωγών με αισθητήρες (hardware) και το ανάλογο software.
5. …………………. Το πελατολόγιο της εταιρείας της Μαρίας είναι περιορισμένο στην περιοχή της Κατερίνης. Έτσι δεν υπάρχει ευελιξία σε περιπτώσεις κρίσεων.
6. …………………. Η εφαρμογή της Μαρίας είναι ειδικά σχεδιασμένη για να δουλεύει αποτελεσματικά και εύκολα στις γαλακτοκομικές μονάδες.
7. …………………. Οι τιμές των ενοικίων στη Θεσσαλονίκη έχουν αυξηθεί πάρα πολύ και υπάρχει μεγάλη έλλειψη κατοικιών λόγω της ανάπτυξης του Airbnb, οπότε η μετακόμιση μπορεί να είναι δύσκολη για κάποιους εργαζομένους.
8. …………………. Οι υπάλληλοι της Μαρίας είναι ευχαριστημένοι από την αμοιβή τους και γι’ αυτό είναι πιο αποδοτικοί στη δουλειά τους.
9. …………………. Το πελατολόγιο της εταιρείας της Μαρίας αφορά μόνο τον γαλακτοκομικό τομέα. Έτσι δεν υπάρχει ευελιξία σε περιπτώσεις κρίσεων.
10. …………………. Η ευλογιά των προβάτων το 2024 είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η παραγωγή γάλακτος και άρα γαλακτοκομικών προϊόντων, οπότε οι πελάτες της Μαρίας αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα και ίσως κάποιοι κλείσουν τις επιχειρήσεις τους.
11. …………………. Το πελατολόγιο της εταιρείας της Μαρίας αφορά μόνο μικρές γαλακτοκομικές μονάδες οι οποίες είναι πιο ευάλωτες στην οικονομική κρίση.
1-#27134 SWOT
Θέμα 1-#27134, SWOT Analysis, 8.1 e-Business plan
Το Ηλιοτρόπιο είναι ένα απλό ξενοδοχείο 20 δωματίων στο λιγότερο τουριστικό μέρος του νομού Θεσπρωτίας πριν τα Σύβοτα.
Ο ιδιοκτήτης, κ. Πάσχος, πιστεύει ακράδαντα ότι υπάρχει ανάγκη για το συγκεκριμένο είδος οικογενειακής διαμονής χαμηλού κόστους
μέσα στην ομορφιά της περιοχής.
Τα δωμάτιά του είναι μεγάλα και κατάλληλα για οικογένειες.
Το Ηλιοτρόπιο διαθέτει μεγάλο κήπο με γρασίδι, αλλά οι χώροι του δεν έχουν συντηρηθεί πρόσφατα.
Ο κ. Πάσχος σερβίρει πρωινό στα δωμάτια και παρέχει δυνατότητα ημιδιατροφής.
Στην περιοχή υπάρχουν όμως πολλά καλά εστιατόρια τα οποία μετά την πανδημία δίνουν δυνατότητα και για φαγητό σε πακέτο.
Οι τιμές του κ. Πάσχου είναι σχεδόν οι μισές από αυτές που χρεώνουν παρόμοια καταλύματα και ακόμα μικρότερες σε σχέση με αυτές που
χρεώνουν τα μεγάλα συγκροτήματα πέντε αστέρων. Και όλα αυτά ενώ το Ηλιοτρόπιο δεν
είναι τόσο μακριά από την παραλία και τα άλλα αξιοθέατα της περιοχής.
Παρ’ όλο που ο κ. Πάσχος είναι μέλος του τοπικού παραρτήματος του ΕΟΤ (Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού) δεν συμμετέχει ενεργά στις δράσεις του. Το μεγάλο πρόβλημα του κ. Πάσχου είναι η πληρότητα.
Έχει κάποιους τακτικούς πελάτες που έρχονται κάθε καλοκαίρι (κάποιοι μάλιστα εδώ και δέκα χρόνια που έχει το Ηλιοτρόπιο). Συνολικά, η πληρότητά του είναι περίπου 60% όλο το χρόνο, ενώ κατά μέσο όρο η αντίστοιχη πληρότητα στην περιοχή είναι 80%, σύμφωνα με τα στοιχεία του τοπικού παραρτήματος του ΕΟΤ. Προς το παρόν, ο κ.Πάσχος δεν δαπανά τίποτα για διαφήμιση, κυρίως επειδή πιστεύει ότι οι ικανοποιημένοι επισκέπτες του μιλούν με τα καλύτερα λόγια για το Ηλιοτρόπιο.
Έτσι η πληρότητα δεν βελτιώνεται με το πέρασμα του χρόνου.
Σας ζητείται να πραγματοποιήσετε την ανάλυση SWOT για τον κ. Πάσχο και το ηλιοτρόπιο. Συγκεκριμένα:
4.1 Να αναφέρετε 3 δυνατά σημεία (strengths). Μονάδες 9
4.2 Να αναφέρετε 2 αδύνατα σημεία (weaknesses). Μονάδες 6
4.3 Να αναφέρετε 2 ευκαιρίες (opportunities). Μονάδες 6
4.4 Να αναφέρετε 1 απειλή (threat). Μονάδες 4
2-#27136 SWOT
Θέμα 2-#27134, SWOT Analysis, 8.1 e-Business plan
Η Μαρία διευθύνει μια μικρή εταιρία Πληροφορικής στην Κατερίνη.
Απασχολεί 10 υπαλλήλους που ασχολούνται με μία εφαρμογή η οποία επιτρέπει σε γαλακτοκομικές επιχειρήσεις να διαχειρίζονται την παραγωγή τους, αλλά και να παρακολουθούν τα έσοδα και τα έξοδά τους.
Το πελατολόγιο της εταιρίας αποτελείται μόνο από μικρές γαλακτοκομικές μονάδες στην περιοχή της Κατερίνης, οι οποίες είναι πολύ ευχαριστημένες από τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Ο λόγος είναι ότι ξεχωρίζει από τις ανταγωνιστικές γιατί είναι απλή και εύκολη στη χρήση ενώ είναι ειδικά φτιαγμένη για φάρμες, σαν τις δικές τους. Διαφέρει έτσι από άλλες εφαρμογές, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για μεγαλύτερες μονάδες και θα πρέπει να τροποποιηθούν προκειμένου να χρησιμοποιηθούν.
Η Μαρία πληρώνει τους υπαλλήλους της με μεγαλύτερο μισθό από ότι ορίζει η νομοθεσία καθώς και με ένα ποσοστό από τα ετήσια κέρδη της εταιρίας. Έτσι οι υπάλληλοι είναι ευχαριστημένοι και έχουν μια καλή συνεργασία με τη Μαρία.
Λόγω του πολέμου όμως και της οικονομικής κρίσης, οι δουλειές στις φάρμες δεν πάνε καλά και τα κέρδη μειώνονται χρόνο με τον χρόνο. Η Μαρία φοβάται ότι η αποκλειστική της ενασχόληση με τον γαλακτοκομικό τομέα μόνο στην περιοχή της Κατερίνης μπορεί να της δημιουργήσει προβλήματα, ειδικά αν οι πιο μεγάλοι ανταγωνιστές της ρίξουν τις τιμές τους.
Η εφαρμογή της εταιρίας της Μαρίας έχει τραβήξει την προσοχή της Κατερίνας η οποία είναι διευθυντικό στέλεχος σε μια μεγάλη εταιρία πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη.
Η εταιρία της Κατερίνας ασχολείται και αυτή με λογισμικό, το οποίο όμως απευθύνεται σε εταιρίες που θέλουν εύκολα και γρήγορα να φτιάξουν ηλεκτρονικά καταστήματα.
Έτσι η Κατερίνα, αποφασίσει να προτείνει στη Μαρία να αγοράσει την επιχείρησή της.
Η ίδια και οι υπάλληλοι της θα πρέπει να μετακομίσουν στην Θεσσαλονίκη.
Θα εξακολουθήσουν να εργάζονται στην εφαρμογή για τις γαλακτοκομικές μονάδες, την οποία όμως θα πρέπει να προσαρμόσουν ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλους τους τομείς της παραγωγής και όχι μόνο στις γαλακτοκομικές μονάδες.
Η Κατερίνα προσφέρει πολλά χρήματα.
Η Μαρία θέτει το δίλημμα στους εργαζομένους της εταιρίας της.
Να βοηθήσετε την Μαρία και τους υπαλλήλους της να λάβουν την τελική τους απόφαση χρησιμοποιώντας την ανάλυση SWOT.
Συγκεκριμένα:
4.1 Να αναφέρετε 2 δυνατά σημεία (strengths) της επιχείρησης της Μαρίας. Μονάδες 6
4.2 Να αναφέρετε 2 αδύνατα σημεία (weaknesses) της επιχείρησης της Μαρίας. Μονάδες 6
4.3 Να αναφέρετε 2 ευκαιρίες (opportunities) που προκύπτουν από την παραπάνω περιγραφή. Μονάδες 8
4.4 Να αναφέρετε 1 απειλή (threat) που προκύπτει από την παραπάνω περιγραφή. Μονάδες 5
3-#27366 Gantt
Θέμα 3-#27366, Διάγραμμα Gantt, 2.3 Μεθοδολογίες και εργαλεία διαχείρισης έργων πληροφορικής
Προκειμένου να φτιάξουμε ένα ταψί παστίτσιο απαιτούνται οι παρακάτω ενέργειες:
| Περιγραφή ενέργειας | Χρόνος υλοποίησης | |
| 1 | Βράσιμο μακαρονιών | 15 λεπτά |
| 2 | Παρασκευή μπεσαμέλ | 25 λεπτά |
| 3 | Μαγείρεμα κιμά | 20 λεπτά |
| 4 | Προετοιμασία ταψιού | 10 λεπτά |
| 5 | Ψήσιμο | 20 λεπτά |
Οι τρείς πρώτες ενέργειες μπορούν να υλοποιηθούν παράλληλα (δηλαδή ταυτόχρονα).
Για να ξεκινήσει η τέταρτη ενέργεια, η προετοιμασία του ταψιού, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και οι τρεις προηγούμενες ενέργειες.
Για να ξεκινήσει η πέμπτη ενέργεια, δηλαδή το ψήσιμο, πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία του ταψιού.
Ζητείται:
1. Να απεικονίσετε γραφικά με διάγραμμα Gantt, τον χρονοπρογραμματισμό του παραπάνω έργου, έτσι ώστε κάθε ενέργεια να ξεκινά όσο το δυνατόν νωρίτερα. Μονάδες 15
2. Ποιος είναι ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για την παρασκευή ενός ταψιού παστίτσιου, με βάση την παραπάνω περιγραφή; Μονάδες 5
3. Αν κάποιες από τις παραπάνω ενέργειες καθυστερήσουν λίγο (1-2 λεπτά) δεν θα αλλάξει ο συνολικός χρόνος για την παρασκευή ενός ταψιού παστίτσιου.
Ποιες είναι αυτές; Μονάδες 5
4-#27366 Gantt
Θέμα 4-#32162, Διάγραμμα Gantt, 2.3 Μεθοδολογίες και εργαλεία διαχείρισης έργων πληροφορικής
Το σχολείο σας θέλει να δημιουργήσει ένα καινούριο εργαστήριο πληροφορικής και καλείστε να χρησιμοποιήσετε τις γνώσεις διαχείρισης έργου που αποκτήσατε φέτος ώστε να βοηθήσετε.
Από την καταγραφή των απαιτούμενων δραστηριοτήτων προέκυψε ο παρακάτω πίνακας:
| Δραστηριότητα (κωδικός) | Δραστηριότητα (περιγραφή) | Διάρκεια (ημέρες) | Προαπαιτούμενα |
| Α | Επιλογή υλικού | 3 | |
| Β | Επιλογή λογισμικού | 1 | Α |
| Γ | Εύρεση χώρου | 2 | |
| Δ | Επιλογή επίπλων | 1 | Γ |
| Ε | Εγκατάσταση δικτύου | 4 | Γ |
| ΣΤ | Τοποθέτηση επίπλων | 2 | Δ, Ε |
| Ζ | Τοποθέτηση υπολογιστών | 2 | Α, ΣΤ |
| Η | Εγκατάσταση λογισμικού | 1 | Β, Ζ |
4.1 Να απεικονίσετε γραφικά με διάγραμμα Gantt, τον χρονοπρογραμματισμό του παραπάνω έργου, έτσι ώστε κάθε ενέργεια να ξεκινά όσο το δυνατόν νωρίτερα. Μονάδες 12
4.2 Ποιος είναι ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για την δημιουργία του εργαστηρίου; Μονάδες 5
4.3 Ποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να ξεκινήσουν αργότερα, διατηρώντας τον συνολικό χρόνο σταθερό;
Ποιες είναι οι μέγιστες χρονικές στιγμές που μπορούν να ξεκινήσουν; Μονάδες 8
5-#32166 Gantt
Θέμα 5-#32166, Διάγραμμα Gantt, 2.3 Μεθοδολογίες και εργαλεία διαχείρισης έργων πληροφορικής
Θέλετε να αναπτύξετε ένα απλό λογισμικό για να καταγράφετε τα προσωπικά σας έξοδα.
Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζονται οι δραστηριότητες που πρέπει να κάνετε, η διάρκειά τους και το αν έχουν η έναρξή τους προϋποθέτει την ολοκλήρωση κάποιων άλλων.
| Δραστηριότητα (κωδικός) | Δραστηριότητα (περιγραφή) | Διάρκεια (ημέρες) | Προαπαιτούμενα |
| Α | Ανάλυση Απαιτήσεων | 2 | |
| Β | Σχεδιασμός Εφαρμογής | 2 | Α |
| Γ | Σχεδιασμός Βάσης Δεδομένων | 2 | Α |
| Δ | Επιλογή προγραμματιστικών εργαλείων | 1 | Α |
| Ε | Συγγραφή κώδικα | 4 | Β, Γ, Δ |
| ΣΤ | Συγγραφή σεναρίων ελέγχου | 2 | Α |
| Ζ | Έλεγχος Προγράμματος | 1 | ΣΤ |
| Η | Εγκατάσταση Προγράμματος | 1 | Ζ |
4.1 Να απεικονίσετε γραφικά με διάγραμμα Gantt, τον χρονοπρογραμματισμό του παραπάνω έργου, έτσι ώστε κάθε ενέργεια να ξεκινά όσο το δυνατόν νωρίτερα. Μονάδες 12
4.2 Ποιος είναι ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για την δημιουργία του λογισμικού; Μονάδες 5
4.3 Ποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να ξεκινήσουν αργότερα, διατηρώντας τον συνολικό χρόνο σταθερό;
Ποιες είναι οι μέγιστες χρονικές στιγμές που μπορούν να ξεκινήσουν; Μονάδες 8
6-#25176 UML
Θέμα 6-#25176, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
Η βιβλιοθήκη του σχολείου σας εξυπηρετεί τους μαθητές όλων των τάξεων οι οποίοι αφού εγγραφούν στο πληροφοριακό σύστημα μπορούν να δανείζονται βιβλία τα οποία διαβάζουν στο σπίτι τους και επιστρέφουν μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Οι μαθητές επίσης μπορούν να δωρίζουν βιβλία που δεν χρησιμοποιούν πλέον στην βιβλιοθήκη.
Ο υπεύθυνος καθηγητής καταγράφει τα νέα βιβλία ώστε αυτά να είναι διαθέσιμα προς δανεισμό.
Για το πληροφοριακό σύστημα της βιβλιοθήκης:
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 4
4.2 Να καταγράψετε 4 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 9
7-#25984 UML
Θέμα 7-#25984, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
Ο κινηματογράφος της γειτονιάς σας θέλει να κατασκευάσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα αγοράς εισιτηρίων.
Μέσω του συστήματος, οι πελάτες θα μπορούν να βλέπουν το πρόγραμμα προβολών για το χρονικό διάστημα της επιλογής τους,
να κάνουν κρατήσεις θέσεων (αν υπάρχουν διαθέσιμες) τις οποίες θα πληρώνουν στο φυσικό ταμείο,
αλλά και να αγοράζουν online εισιτήρια.
Στην τελευταία περίπτωση η πληρωμή θα γίνεται μέσω τράπεζας, η οποία στη συνέχεια θα αποδίδει τα χρήματα στους ιδιοκτήτες του κινηματογράφου.
Το ηλεκτρονικό σύστημα θα πρέπει να διατηρεί στατιστικά για τα εισιτήρια κάθε ταινίας αλλά και τα έσοδα του κινηματογράφου.
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 4
4.2 Να καταγράψετε 4 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 9
8-#28349 UML
Θέμα 8-#28349, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
>> Ίδιο Θέμα με το #28790
Το κέντρο ελέγχου αυτοκινήτων ΚΤΕΟ θέλει να κατασκευάσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των ελέγχων αυτών.
Μέσω του συστήματος, οι πελάτες θα μπορούν να κάνουν κρατήσεις θέσεων (αν υπάρχουν διαθέσιμες) για έλεγχο του οχήματός τους.
Επίσης οι πελάτες μπορούν να βλέπουν τα αποτελέσματα του ελέγχου του οχήματός τους.
Το ηλεκτρονικό σύστημα θα πρέπει να στέλνει ηλεκτρονικά τα αποτελέσματα του ελέγχου στην αρμόδια κρατική υπηρεσία για έγκριση κυκλοφορίας του οχήματος.
Για το πληροφοριακό σύστημα του ΚΤΕΟ:
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 6
4.2 Να καταγράψετε 4 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 7
9-#28788 UML
Θέμα 9-#28788, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
Μία ηλεκτρονική ταινιοθήκη εξυπηρετεί πελάτες οι οποίοι αφού εγγραφούν στο πληροφοριακό σύστημα μπορούν να επιλέγουν ταινίες τις οποίες μπορούν να βλέπουν στο σπίτι τους ηλεκτρονικά για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Ο υπεύθυνος της ταινιοθήκης έχει ως μοναδική εργασία να ενημερώνει το σύστημα για τις νέες ταινίες αλλά αποσύρει και τις παλιές.
Για το πληροφοριακό σύστημα της ταινιοθήκης:
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 4
4.2 Να καταγράψετε 4 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 9
10-#288888 UML
Θέμα 10-#28888, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
Το κέντρο διαχείρισης επιβατών του συστήματος ΜΕΤΡΟ θέλει να κατασκευάσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης και ελέγχου εισιτηρίων καθώς και πρόσβασης επιβατών.
Μέσω του συστήματος, οι πελάτες θα μπορούν να αγοράζουν εισιτήρια (στα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων και στα εκδοτήρια με την βοήθεια υπαλλήλων)
και να μετακινούνται με τις συγκοινωνίες μετά την επικύρωση των εισιτηρίων στις πύλες εισόδου.
Επίσης οι επιβάτες θα ελέγχονται απο τους ελεγκτές εισιτηρίων μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος εγκυρότητας εισιτηρίων κατά τη διάρκεια της μετακίνησης τους με τις συγκοινωνίες.
Για το πληροφοριακό σύστημα του ΜΕΤΡΟ:
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 6
4.2 Να καταγράψετε 3 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 7
11-#32157 UML
Θέμα 11-#32157, UML, 2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών
Η η-τάξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (https://eclass.sch.gr) είναι μια σύγχρονη εκπαιδευτική πλατφόρμα για μαθητές και εκπαιδευτικούς, και χρησιμοποιείται καθημερινά στα σχολεία όλης της χώρας.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικές τάξεις, να αναρτήσουν σε αυτές εκπαιδευτικό υλικό (για παράδειγμα σημειώσεις για τα μαθήματα και εργασίες).
Οι μαθητές αφού δημιουργήσουν λογαριασμό και εγγραφούν στην ηλεκτρονική τάξη κάποιου εκπαιδευτικού, μπορούν να προβάλλουν και να κατεβάσουν το υλικό και να υποβάλλουν ασκήσεις.
Για το πληροφοριακό σύστημα της η-τάξης:
4.1 Να καταγράψετε τους χρήστες του. Μονάδες 4
4.2 Να καταγράψετε 4 περιπτώσεις χρήσης του. Μονάδες 12
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα περιπτώσεων χρήσης. Μονάδες 9
12-#27561 UML
Θέμα 12-#27561, UML & GIS,
2.1 Προσδιορισμός πληροφοριακών αναγκών των επιχειρήσεων / οργανισμών και
3.8 Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών - GIS
Ζητείται η κατασκευή ενός συστήματος παρακολούθησης συλλογής και επεξεργασίας μετεωρολογικών μετρήσεων, το οποίο µε χρήση ειδικών αισθητηρίων οργάνων συλλέγει από διάφορα γεωγραφικά σηµεία δεδομένα θερμοκρασίας, ατμοσφαιρικής πίεσης και υγρασίας.
Το σύστημα αποθηκεύει τα στοιχεία αυτά και κατόπιν εξάγει στατιστικά αποτελέσματα, όπως η μέση τιµή και διαφορές μεταξύ και για κάθε γεωγραφικό σηµείο.
Το σύστηµα αποτελείται από συσκευές µέτρησης (αισθητήρες) πίεσης, θερµοκρασίας και υγρασίας, από ηλεκτρονικούς υπολογιστές και από ανθρώπους.
Ο κάθε άνθρωπος θα χειρίζεται από έναν Η.Υ. ο οποίος θα μπορεί να συλλέγει από πολλούς και διαφορετικούς αισθητήρες που όμως θα βρίσκονται σε ένα μόνο γεωγραφικό σημείο.
4.1. Περιγράψτε μια σχέση ένα προς πολλά (1 -> Ν) ανάμεσα σε δύο κλάσεις σε ένα μοντέλο σχεδίασης UML για την παραπάνω περίπτωση χρήσης. Μονάδες 5
4.2. Μπορείτε να περιγράψετε ένα είδος απαιτήσεων για το λογισμικό που θα υλοποιηθεί για το παραπάνω σύστημα μετεωρολογικών μετρήσεων; Μονάδες 8
4.3. Τι είδους αρχεία νομίζετε ότι θα πρέπει να τηρούνται στο σύστημα λογισμικού που θα υλοποιηθεί;
Περιγράψτε ένα από αυτά. Μονάδες 12
13-#31487 Databases
Θέμα 13-#31487, Databases, 2.2 Μεθοδολογίες ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων
Σας ζητείται να σχεδιάσετε ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα διαχειρίζεται τη λειτουργία της Βουλής των Ελλήνων.
Γνωρίζετε τα παρακάτω:
Κάθε νομός της Ελλάδας εκλέγει έναν ή περισσότερους βουλευτές.
Για τους νομούς το πληροφοριακό σύστημα πρέπει να αποθηκεύει το όνομα, τον πληθυσμό και τις έδρες
(δηλ. πόσοι βουλευτές εκλέγονται στον συγκεκριμένο νομό).
Ο κάθε βουλευτής εκλέγεται σε ένα νομό μόνο.
Το σύστημα θα πρέπει να αποθηκεύει το όνομα, το επώνυμο, το κόμμα και το έτος το οποίο εκλέχθηκε για πρώτη φορά.
Οι βουλευτές ψηφίζουν τα νομοσχέδια.
Για κάθε νομοσχέδιο πρέπει να καταγράφουμε τον τίτλο, το κείμενο του, την ημερομηνία ψηφοφορίας και το πλήθος των απαιτούμενων ψήφων.
4.1 Να αναγνωρίσετε τις κλάσεις και τα χαρακτηριστικά τους στην παραπάνω περιγραφή. Μονάδες 6
4.2 Να περιγράψετε τις σχέσεις μεταξύ των παραπάνω κλάσεων.
Να αναφέρετε την πολλαπλότητα των σχέσεων (1:1, 1:Ν, Μ:Ν) Μονάδες 8
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα κλάσεων χρησιμοποιώντας το συμβολισμό της UML. Μονάδες 11
14-#31489 Databases
Θέμα 14-#31489, Databases, 2.2 Μεθοδολογίες ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων
Σας ζητείται να σχεδιάσετε ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα διαχειρίζεται τη λειτουργία ενός σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Γνωρίζετε τα παρακάτω: Το σχολείο αποτελείται από τμήματα, μαθητές και καθηγητές.
Τα τμήματα χωρίζονται σε γενικής παιδείας, ειδικότητας και ξένης γλώσσας.
Κάθε τμήμα έχει ένα μοναδικό υπεύθυνο καθηγητή, ενώ έχει πολλούς διδάσκοντες.
Ένας διδάσκων φυσικά μπορεί να διδάσκει σε περισσότερα από ένα τμήματα.
Κάθε τμήμα αποτελείται από πολλούς μαθητές, ενώ ένας μαθητής μπορεί να ανήκει σε περισσότερα από ένα τμήματα.
Οι διδάσκοντες και οι μαθητές χαρακτηρίζονται από το όνομα και το επίθετο.
Κάθε διδάσκων έχει μία ειδικότητα.
Για τους μαθητές καταγράφονται επιπλέον ο αριθμός μητρώου και η ημερομηνία γέννησης.
4.1 Να αναγνωρίσετε τις κλάσεις στην παραπάνω περιγραφή. Μονάδες 6
4.2 Να περιγράψετε τις σχέσεις μεταξύ των παραπάνω κλάσεων.
Να αναφέρετε την πολλαπλότητα των σχέσεων (1:1, 1:Ν, Μ:Ν) Μονάδες 8
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα κλάσεων χρησιμοποιώντας το συμβολισμό της UML. Μονάδες 11
15-#31492 Databases
Θέμα 15-#31492, Databases, 2.2 Μεθοδολογίες ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων
Σας ζητείται να σχεδιάσετε ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα διαχειρίζεται τη λειτουργία μιας διαδικτυακής - συνδρομητικής υπηρεσίας προβολής ταινιών.
Γνωρίζετε τα παρακάτω:
Κάθε χρήστης της υπηρεσίας αυθεντικοποιείται από μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και έναν κωδικό.
Ο χρήστης παρακολουθεί ταινίες τις οποίες μπορεί να αναζητά με βάση τον τίτλο, το έτος παραγωγής αλλά και την κατηγορία (πχ. περιπέτεια, αστυνομική κ.λ.π.).
Κάθε ταινία μπορεί να ανήκει σε περισσότερες από μια κατηγορίες.
Στην ταινία συμμετέχουν ηθοποιοί, για τους οποίους το σύστημα καταγράφει το όνομα και το επώνυμο.
Ο χρήστης μπορεί να προβάλλει τους ηθοποιούς που παίζουν σε μια ταινία,
αλλά και να αναζητήσει σε ποιες ταινίες έχει παίξει ένας ηθοποιός.
4.1 Να αναγνωρίσετε τις κλάσεις στην παραπάνω περιγραφή. Μονάδες 6
4.2 Να περιγράψετε τις σχέσεις μεταξύ των παραπάνω κλάσεων.
Να αναφέρετε την πολλαπλότητα των σχέσεων (1:1, 1:Ν, Μ:Ν) Μονάδες 8
4.3 Να σχεδιάσετε το διάγραμμα κλάσεων χρησιμοποιώντας το συμβολισμό της UML. Μονάδες 11
16-#25220 Databases
Θέμα 16-#25220, Databases, 2.2 Μεθοδολογίες ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων και
3.10 Συστήματα Υποστήριξης Αποφάσεων - DSS
Για την κράτηση δωματίου σε ένα ξενοδοχείο πρέπει να γίνουν οι ακόλουθες ενέργειες:
1. Ο πελάτης επικοινωνεί με κάποιον υπάλληλο του ξενοδοχείου και δίνει τα στοιχεία του.
Μετά εκείνος δίνει τα στοιχεία του πελάτη, το δωμάτιο (μονό, διπλό κλπ)
και την χρονική περίοδο στο σύστημα του Η.Υ. που διαχειρίζεται τα δωμάτια του ξενοδοχείου.
2. Το σύστημα βρίσκει το δωμάτιο και κάνει κράτηση
ή αποφαίνεται πως δεν υπάρχει κατάλληλο δωμάτιο για την περίοδο που ζητήθηκε.
3. Ο διευθυντής του ξενοδοχείου συντονίζει τους υπαλλήλους μέσω του συστήματος
και επεμβαίνει όταν χρειάζεται να δώσει λύση σε κάποιο θέμα.
Λάβετε υπόψη σας τα εξής:
α) Έχει γίνει πρόβλεψη ώστε το ξενοδοχείο να διαθέτει έναν αριθμό άδειων δωματίων για τους πελάτες του.
β) Το ξενοδοχείο έχει πολλά δωμάτια καθώς και υπαλλήλους που κάνουν τις κρατήσεις
γ) Κάθε δωμάτιο έχει 1 ή περισσότερες κρατήσεις.
Απαντήστε στα ακόλουθα ερωτήματα:
4.1. Μπορείτε να εντοπίσετε 5 κλάσεις σε ένα μοντέλο σχεδίασης UML για την παραπάνω περίπτωση χρήσης; Μονάδες 5
4.2. Περιγράψτε μια σχέση ένα προς πολλά (1 -> Ν) ανάμεσα σε δύο κλάσεις σε ένα μοντέλο σχεδίασης UML για την παραπάνω περίπτωση χρήσης. Μονάδες 5
4.3. Ποιος τύπος προβλήματος νομίζετε ότι αντιπροσωπεύει καλύτερα την παραπάνω διαδικασία σε ένα Σύστημα Υποστήριξης Αποφάσεων (ΣΥΑ); Αιτιολογείστε. Μονάδες 15